بازتاب مشکلات اقتصادی در اجرای «یورش»/ اجازه دهید توضیح ندهم

بازتاب مشکلات اقتصادی در اجرای «یورش»/ اجازه دهید توضیح ندهم

سیامک آقایی نوازنده و آهنگساز شناخته شده سنتور در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرتش طی یک نشست خبری از جزییات این برنامه و فعالیت های پیش روی خود سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیامک آقایی نوازنده و آهنگساز شناخته شده سنتور در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرتش طی یک نشست خبری که روز شنبه بیستم مرداد ماه در سالن کنفرانس تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. از جزییات این برنامه و فعالیت های پیش روی خود سخن گفت.

آقایی در ابتدای این نشست رسانه ای با اشاره به جزییات کنسرت «یورش» توضیح داد: من طی این سال ها آثار زیادی داشتم که هنوز به مخاطبان معرفی نشده است و این نقطه ضعف من بوده که نتوانستم این کارها را به علاقه مندان ارائه دهم. به هر ترتیب اگر نسل ما می توانست کمی فعال تر حرکت کند قطعا ارتباط بهتری میان نسل ما و نسل چاوش برقرار می شد. به عبارتی ما می توانستیم پلی میان این ۲ نسل باشیم. من واقعا انگیزه چندانی برای برگزاری کنسرت ندارم اما فکر می کنم این اجراها می تواند انگیزه ای باشد تا موسیقی نسلی که به آن عشق می ورزیدیم را به مخاطبان امروزی معرفی کنیم.

  1. وی درباره ترکیب نوازندگان کنسرت «یورش» نیز اظهار کرد: برای ترکیب نوازندگان کنسرت تلاش شده تا از گروه سنی با میانگین ۳۰ سال استفاده شود که هم توانایی های زیادی در عرصه نوازندگی دارند و هم شرایطی را داشتند که می توانستیم بهتر از نوازندگان نسل قدیمی از آنها در کنسرت استفاده کنیم زیرا فراهم کردن شرایط حضور نوازندگان نسل قدیمی به دلیل دستمزد و شرایط دیگر کار سختی است. شاید یکی از تفاوت های اصلی این اجرا این نکته است که نوازندگان کنسرت جملگی از افراد برگزیده موسیقی کشورمان هستند اما هنوز نتوانسته اند آن طور که باید خود را به جامعه موسیقی معرفی کنند. البته در این میان شروین مهاجر از همکاران بسیار خوب من حضور دارد که طی سال های گذشته توانمندی های خود را به مخاطبان ارائه داده است. البته این نکته را هم بگویم که در کنسرت پیش رو قرار است یکی از سنتورهای استاد فرامرز پایور را استفاده کنم که فکر می کنم می تواند برای من دربرگیرنده فضای جالب توجهی باشد.

آقایی درباره قطعات در نظر گرفته شده این کنسرت نیز گفت: یکی از نقاط قابل توجه کنسرت پرداختن به ماجرای ساز و آواز است. ما در این کنسرت از فرم های مختلف استفاده کردیم که برخی از آنها پیش از این اجرا شده اما این بار با تنظیم جدید پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. یکی از قطعات کنسرت غزلی به شکل مرکب خوانی است که در قالب یک قطعه ۲۵ دقیقه ای با شعر عراقی اجرا می شود و شما متوجه می شوید برای هر کدام از بیت ها ملودی های جدیدی طراحی شده که در کنار سایر قطعات می تواند دربرگیرنده کنسرت متفاوتی برای مخاطبان باشد، گرچه من ادعایی در حوزه متفاوت بودن ندارم.

مشکلات اقتصادی را در کنسرت «یورش» بشنوید

آقایی با انتقاد از شرایط معرفی نوازندگان ایرانی به مخاطبان تصریح کرد: متاسفانه شرایط اجراهای زنده ما به سمتی رفته که استعدادهای درجه یک موسیقی اصیل ایرانی فقط در کنار خوانندگان مشهور توانسته اند عرض اندام کنند. این موضوع بسیار مهمی است که باید روی آن تمرکز بیشتری کرد. به هر حال من امیدوارم در کنسرت پیش رو که با سختی ها و مشکلات بسیاری برگزار می شود فرصتی برای معرفی این استعدادهای ناب موسیقی کشورمان باشند. ما تلاش می کنیم که در یک فضای مردم پسند موسیقایی بتوانیم یکی از مهم ترین و اساسی ترین جامعه امروز خودمان را از طریق موسیقی نمایش دهیم. این انگیزه اصلی من برای اجرای «یورش» است که امیدوارم موفق باشم.

متاسفانه شرایط اجراهای زنده ما به سمتی رفته که استعدادهای درجه یک موسیقی اصیل ایرانی فقط در کنار خوانندگان مشهور توانسته اند عرض اندام کننداین نوازنده سنتور در ادامه با اشاره نحوه ارتباط مخاطبان جامعه امروز ایرانی با موسیقی ایرانی گفت: این کنسرت آن چیزی نیست که تا به امروز به نام کنسرت ارائه شده. این اجرا در نتیجه انگیزه و شرایطی پیش آمده که مفهوم اجتماعی در آن نهفته است. به عبارتی می توان گفت که ما به صرف برگزاری کنسرت اقدام به اجرای برنامه نکردیم. من پیش از این نیز آثاری را تولید کردیم که پیرامون موضوعات مختلفی چون زلزله زرند کرمان، برخی از وقایع اجتماعی وماجراهای دیگر بوده است. من بر این باورم شان نزول موسیقی برگرفته اتفاقاتی است که در یک جامعه می افتد. ما در این چند وقت درگیر مشکلات اقتصادی هستیم که شاید مفهوم کنسرت بی ارتباط آن نیست و می توان گفت بازتاب شرایط امروزماست که اجازه بدهید بیش از این درباره آن توضیح ندهم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در موسیقی ایرانی فقط چند گروه محدود خوراک شنیداری مخاطبان را فراهم می کنند، اظهار کرد: من یکسری مسائلی را درجشنواره ها و رویدادهای مختلف موسیقی دیدم و پیش آمده یکسری از این استعدادهای موسیقی ایران نمی دانند چگونه خود را به موسیقی معرفی کنند. البته من چند سالی است که در جریان حضور استعدادهای موسیقی در جشنواره موسیقی جوان هستم و می بینیم که این افراد با مشکلات زیادی در زمینه معرفی خود روبه رو هستند پس باید فعالیت ها و اقداماتی در این زمینه صورت گیرد که هنرمندان بتوانند کارهای خلاقانه خود را به گوش شنیداری موسیقی ایرانی برسانند. من خیلی دوست داشتم که در کنسرت پیش رو از این هنرمندان استفاده کنم اما هراس از اینکه در شرایط سنی فعلی آنها اجرای حرفه ای چندان مطلوب آنها نباشد سعی کردم ماجرا به وقت دیگری موکول کنم.

آقایی درباره قابلیت ها و زوایای پنهان موسیقی ایرانی توضیح داد: من دوست دارم در موسیقی ایرانی کارهای سختی انجام دهیم که بتواند رنگ و بوی ملی تری به خود بگیرد. به هر حال امروزه در دنیا از موسیقی کلاسیک غربی و دستاوردهای آن استفاده زیادی می شوئ. اما من دوست دارم با یک خود باوری از ارزش های موسیقی ایرانی فضایی را ایجاد کنم که بتواند حس ملی و ایرانی را به مخاطب القا کند.

تالار وحدت دیگر جای بزرگان موسیقی نیست

این هنرمند درباره انگیزه های خود برای اجرای کنسرت یورش در تالار اندیشه حوزه هنری گفت: تمامی گروه های حرفه ای تمام تلاش خود را انجام می دهند که در تالار وحدت کنسرت برگزار کنند. اما از وقتی که یارانه ها و سوبسیدها برداشته شده ماجرا به سمت خودگردانی رفته و کار برای حضور در این صحنه را سخت تر کرده است. کما اینکه در این تالار روزی چند برنامه برگزار می شود که مباحث فنی قبل از کنسرت را دچار چالش می کند. به هر حال فکر می کنم اینجا در تالار اندیشه کار راحت تر است و ما در زمینه برگزاری کنسرت مشکلی نداریم. این نکته را هم بگویم که اخیرا تالار وحدت دیگر فضای قدیم را ندارد و ما می بینیم این تالار که زمانی جای بزرگان موسیقی کشور بود جای خود را به اجراهایی داده که لزوما قرار نیست ماوای اصلی هنرمندان ما در طراز بالا باشد.

متاسفانه در همین تالار وحدت ورود مسائل مالی باعث این شده که برخی از اجراهای بی کیفیت و غیر همخوان با وضعیت فیزیکی کار را برای هنرمندان سخت کند. بنابراین من صلاح می بینیم ۲ چهارراه تغییر مکان بدهم و در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرت بدهموی ادامه داد: متاسفانه در همین تالار وحدت ورود مسائل مالی باعث این شده که برخی از اجراهای بی کیفیت و غیر همخوان با وضعیت فیزیکی کار را برای هنرمندان سخت کند. بنابراین من صلاح می بینیم ۲ چهارراه تغییر مکان بدهم و در تالار اندیشه حوزه هنری کنسرت بدهم. زیرا احساس می کنم ساختمان و معماری این مجموعه سنخیت بیشتری به موسیقی اصیل ایرانی دارد. بنابراین حضور در این تالار قطعا برای حضور در تالار وحدت ترجیح دارد. متاسفانه در تالار وحدت یک سری مسائل را اجبار می کنند . به عنوان نمونه در کنسرت قبلی دوستان به ما اعلام می کنند که ردیف اول تا سوم باید از سهمیه گروه اجرایی برداشته شود و ما دیدیم که هنگام فیلمبرداری کنسرت خالی بودن همین ردیف ها واقعا برایم ناراحت کننده بود.

آقایی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر توجه خود به طرح مباحث تئوریک دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی تصریح کرد: متاسفانه موسیقی ایرانی در حال حذف شدن از سبد خرید کالاهای فرهنگی مردم است. بنابراین ما باید آگاه باشیم که حضور در این عرصه فقط نباید محدود به اجرای زنده و تولید آلبوم باشیم. ما باید به سمت کارهای دیگری برویم که لزوم توجه به آن کاملا ضروری است. شاید اصلا در این مورد هم از خیلی کارها عقب بمانیم اما با توجه به اینکه آنچنان متولی و مدیریتی در این زمینه وجود ندارد بنابراین باید به این سمت رفت که کارهایی را انجام داد. البته در حوزه ردیف موسیقی ایرانی برنامه های پژوهشی ویژه ای را با تعدادی از دوستان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران اجرا کنیم که بتوانیم همه در خدمت ردیف موسیقی ایرانی باشیم.

سیامک آقایی آهنگساز و نوازنده سنتور روزهای هشتم و نهم شهریورماه سال ۹۷ کنسرت «یورش» را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می کند. این نوازنده در کنسرت پیش رو، قطعات جدیدی را در قالب گروه نوازی با همراهی یک خواننده جوان به مخاطبان ارایه خواهد کرد.

سیامک آقایی آهنگساز و سرپرست گروه، دانیال معمارنژاد خواننده، شروین مهاجر نوازنده کمانچه، مهرزاد اعظمی کیا نوازنده کمانچه آلتو، میثم ملکی نوازنده تار، پیام جوانی نوازنده تارباس، نیما جوزی نوازنده نی و همایون جهانشاهی نوازنده تمبک گروه اجرایی کنسرت را تشکیل می دهند.

کد خبر 4371208

mehrnews.com/news/4371208