نوازندگان دوران دفاع مقدس تجلیل شدند/ مردانی که ناشناس مانده‌اند

آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در قالب برنامه «سازهای خاکی» در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در قالب برنامه «سازهای خاکی» شنبه بیست و هشتم مهر ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، سید محمد میرزمانی رییس هیات مدیره خانه موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

قدردانی از برادرانی که سلاحشان در جنگ، نغمه و نوا بود

سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن قرائت متنی ادبی در قدردانی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس گفت: امشب در یکی از شب های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران گردهم آمدیم تا به تماشای تصویری غرورآمیز از برادران هنرمندانمان بنشینیم که با سلاح نغمه رشادت های برادران خود را در قالب هنر موسیقی ثبت کردند.

وی ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران در بیش از سه دهه گذشته نوای وحدت تمام ایران را از فاو تا حلبچه نواخت و برخی از این عزیزان به درجه رفیع جانبازی نائل آمدند و برخی از این عزیزان نیز هم اکنون در میان ما نیستند. همه اینها در روزگار دفاع مقدس یک صدا می خواندند و می نواختند. امروز مهرداد کاظمی عزیز در بستر بیماری است اما بسیار خوشحالیم که استاد رشید وطن دوست، استاد محمد گلریز و استاد جهانگیر زمانی در کنار اعضای خوش نواز ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس حضور دارند و ما برای قدرشناسی از شما عزیزان گردهم آمدیم. بر خود لازم می دانم از همکارانم در بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز قدردانی ویژه ای داشته باشیم که چنین برنامه ای را برای این هنرمندان فراهم کردند.

مهرداد کاظمی هم آمد!

به گزارش خبرنگار مهر، پس از صحبت های حسینی فیلمی کوتاه از نحوه حضور هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس پخش شد که در بخشی از آن، صدا و تصویری از مهرداد کاظمی از خوانندگان مجروح شیمیایی ناشی از بمباران حلبچه برای مخاطبان پخش شد که وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم گفته بود: «درود می فرستم به همه شهدای جنگ و همه کسانی که در این دوران زحمت کشیدند و خیلی از آنها مجروح و جانباز شدند. درود می فرستم به همه رزمندگانی که جانفشانی کردند. امیدوارم همه شما عزیزان همیشه شاد باشید. واقعا دلم می خواست در این مراسم می خواندم و ای کاش حالم بهتر بود و می توانستم بیایم.»

هشدار آقای خواننده به مدیران فرهنگی

محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی هم به نمایندگی از هنرمندان موسیقی دوران دفاع مقدس ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم با قرائت متنی گفت: «با سلام و درود به روان پاک شهیدان منجمله شهدای هنرمند عرصه دفاع مقدس و انقلاب که با نثار جان خود امنیت و آرامش را به کشورمان هدیه نمودند. با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، در تمام زمینه ها تحولات و دگرگونی هایی به وجود آمد به ویژه در موسیقی. در ابتدا هنرمندان ما نمی دانستند که چه ملودی و آهنگی را باید بسازند که در راستای انقلاب باشد ولی با شروع جنگ تحمیلی جرقه موسیقی حماسی و به عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد تجلی پیدا کرد و نظر مثبت حضرت امام خمینی درباره سرود شهید مطهری مهر تاییدی بود بر موسیقی پس از نقلاب و موجب شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند.

همان طور که مستحضر هستید سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ یکی از شکوفاترین سال های فعالیت موسیقی بود و اهالی عرصه هنر و موسیقی کارهای با ارزشی را به وجود آوردند که برخی از آنها ورد زبان مردم و رزمندگان می گردید و مردم با شنیدن آنها احساس غرور و سربلندی می کردند. از همه مهم تر اینکه هنرمندان با حضور خود در جبهه ها و اجرای کنسرت های میدانی روحیه ای دو چندان به رزم آوران خود می دانند و با اسلحه هنر به یاری سربازان می شتافتند و وجود این عزیزان در کنار رزمندگان ایجاد همدلی و وحدت می نمود. امیدوارم این مهم در جشنواره هایی همچون دفاع مقدس و فجر با خلق موسیقی های حماسی ادامه پیدا کند.

به نام انقلاب به کام دیگران

در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه های فرهنگی قرار داریم که هزینه های گزافی برای آن می گردد که بخشی از آن صرف موسیقی های آنچنانی و بی محتوا می شود. مقام معظم رهبری به کرات به مسولان فرهنگی کشور هشدار داده اند و مکررا تاکید داشته اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل چه در بعد کلام و ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردیده و بعضا مردم و قشر جوان ما از این ارزش های دور شده اند که امیدوارم مسئولان محترم بیش از پیش به این مهم می پردازند.

ما در سال های قبل این توفیق را داشتیم که شاهد برگزاری جشنواره های موسیقی مقاومت، دفاع مقدس و جشنواره ۹ دی باشیم اما چند سالی است که خبری از این حرف ها نیست و هروقت هم از دوستان مسئول می پرسیم که سرنوشت این جشنواره ها چه شد می گویند پول نداریم.

نکته دیگری که مایلم در اینجا به آن اشاره کنم درباره جشنواره موسیقی فجر است. ما هرساله این جشنواره را برگزار می کنیم و دغدغه این را داریم که این جشنواره به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شود اما در این سال ها اصلا شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد خلق نشده و من در برخی مواقع به طنز می گفتم که بهتر است نام این جشنواره را عوض کنید زیرا نام آن با موضوع انقلاب اسلامی است، اما به کام دیگران است.

دعای حضرت امام (ره) در دیدار با تعدادی از هنرمندان موسیقی

سال ۵۹ بود و ما سرود شهید مطهری را داشتیم همین موضوع بهانه ای شد که با هماهنگی های قبلی همراه با آقایان میرزاده، سبزواری، شهبازیان، راغب و بنده در محضر حضرت امام حضور داشته باشیم. ما قبل از دیدار با حضرت امام دیداری کوتاه با مرحوم حاج احمد خمینی داشتیم که در طبقه اول منزل آن دوران حضرت امام در محله دربند حضور داشت. ایشان قبل از دیدار به ما گفت: همواره سرودهایی بسازید که همه مردم با این سرودها پیوند داشته باشند.

  • پس از این صحبت های کوتاه به طبقه بالا رفتیم و درآنجا دیدیم که امام راحل با لباس منزل، تسبیح دست و یک رادیوی کوچک در کنارشان، نشسته اند. وقتی مرحوم حاج احمدآقا ما را به حضرت امام معرفی کرد، ایشان مشتاقانه به نحوه معرفی حاج احمد گوش می دادند و ما واقعا در آن شرایط معنوی که در اتاق حکمفرما بود اصلا نمی توانستیم حرف بزنیم تا اینکه فرصتی پیش آمد تا دست امام را ببوسیم و من آخرین نفری بودم که توفیق دست بوسی ایشان را پیدا کردم و وقتی این اتفاق افتاد امام دستانشان را بالا گرفتند و دو بار فرمودند: «خدا در پناه اسلام حفظتان کند» و این تاکید دوباره امام خمینی در موسیقی شکوفایی تازه ای به وجود آورد که شما آن را در دوران دفاع مقدس دیدید. اما امروز می بینیم که موسیقی هایی پخش می شود که من از شنیدن آنها متاسفم می شوم.»

فرماندهان جنگ هنرمندان ارکستر سمفونیک را با چه نامی معرفی کردند؟

رضا جعفری بهنام صدابردار ارکستر سمفونیک تهران در دوران جنگ تحمیلی نیز در این مراسم با بیان خاطراتی درباره فعالیت ارکستر سمفونیک تهران در جبهه ها به اولین برنامه ارکستر در جبهه اشاره کرد و گفت: اولین برنامه را برای تعدادی از رزمنده های حاضر در جبهه داشتیم اما با توجه به سختی های کار بازخوردی که مدنظر داشتیم صورت نگرفت. وقتی به تهران برگشتیم با فضای جبهه بیشتر آشنا شده بودیم و ارکستر را محدودتر کرده و سازهایی انتخاب کردیم که با شرایط جبهه سازگاری داشته باشد سپس با ۳۰ نفر از اعضا به اهواز برگشتیم و تا پشت جبهه سوسنگرد حضور پیدا کردیم. کم کم مشکلات آسان تر شد و بچه ها با منطقه مانوس شده و با عشق کار می کردند. البته چهار نفر از هنرمندان ارکستر به دلیل عوارض شیمیایی به شهادت رسیده اند که یاد آنها را در این مراسم گرامی می داریم.

وی افزود: اما چیزی که ما با چشم در جبهه ها می دیدیم تاثیر حضور ما در روحیه رزمندگان بود که خیلی از فرماندهان هم اسم گروه را گروه روحیه گذاشتند.

قدردانی از دست اندرکاران ارکستر سمفونیک در دوران دفاع مقدس

در بخش پایانی مراسم با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران وزارت ارشاد از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس از جمله رضا جعفری بهنام صدابردار، جهانگیر زمانی خواننده، احمد عزیز عضو گروه کر، شاهرخ بشر دوست گروه کر، منوچهر پناهی نژاد نوازنده، بهروز اسلامی گروه کر، هوشنک گنج ور گروه کر، محمد گلریز خواننده، مسعود عالمی گروه کر، حسین پاک نهاد گروه کر، جمشید زمان گروه کر، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر، حسین تاجیک نوازنده، رضا صنعتی نوازنده، علیرضا حیدری پشتیبانی ارکستر، مسعود لقا نوازنده، سیامک میردادیان نوازنده، هادی منتظری نوازنده، خانواده مرحوم کیومرث میردادیان و خانواده مرحوم امیر بهشتی نوازنده، جاوید مجلسی رهبر ارکستر، حسن حضرلو مدیر کل وقت دفتر موسیقی، سید کمال حاج سید جوادی معاون هنری وقت وزارت ارشاد، اسماعیل نایب اصل بخش فنی، هوشنگ لشگری بخش فنی، سید قاسم الحسینی بخش فنی، رحیم بقایی صدابردار، مهدی شمس نیکنام خواننده و عضو گروه کر، بهروز خانه آباد عضو گروه کر، فرشید حفظی فر نوازنده، رضا منفرد نوازنده، سعید ساعتچی عضو گروه کر، علی نقی کرمانی پشتیبانی ارکستر، غلامعلی شامی پشتیبانی ارکستر، منصور کریمانی پشتیبانی ارکستر، رشید وطن دوست خواننده، خلیل علیاری پشتیبانی ارکستر، محمد زمانی پشتیبانی ارکستر، ابراهیم نظری رهبر ارکستر، ارسلان کامکار نوازنده، سیاوش ظهیرالدینی نوازنده، خانواده مرحوم نقی بهاری پشتیبانی ارکستر، خانواده مرحوم علیرضا خورشیدفر نوازنده، کریم قربانی نوازنده، پرویز بیات نوازنده، رضا بور بور پشتیبانی و مهرداد کاظمی خواننده قدردانی به عمل آمد.

در این برنامه که به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی میزبان علاقه مندان موسیقی بود تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دوران دفاع مقدس قطعاتی را اجرا کردند.

محمدرضا صفی خواننده و آهنگساز که طی سال های اخیر مدیریت اجرایی ارکستر سمفونیک تهران را به عهده دارد در این کنسرت به عنوان رهبر ارکستر حضور داشت.

اجرای نوازندگان گروه موسیقی دژبان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی قبل از آغاز مراسم در سالن انتظار تالار وحدت، اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با ترکیبی از نوازندگان فعلی و پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران، پخش فیلم کوتاه مشتمل بر مصاحبه با اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران جنگ بخش های مختلف این برنامه را که اجرای آن برعهده سید عباس سجادی بود، تشکیل می داد.

کد خبر 4435869
mehrnews.com/news/4435869